Information om Stiftelsen Swedish Innovators

Swedish Innovators är en intresse- och serviceorganisation som verkar för att få fram fler innovationer för att öka sysselsättning och välfärd i Sverige.

Verksamhetsinformation:

Org.nr: 802478-2784

Namn: Insamlingsstiftelsen Swedish Innovators

Adress: Kämpegatan 36, 451 32 Uddevalla

Hans Erik Nilsson – Stiftare och styrelseledamot

Hans Erik Nilsson grundade Infrarödteknik AB, Vänersborg 1967. Idag är IRT-SYSTEM en internationell innovation för torkning av billack, profilkorrigering av pappersbanor och andra industriella torknings- och värmningsprocesser. IRT-SYSTEM är internationellt ledande inom sitt teknikområde och säljs idag i fler än 65 länder. Hans Erik innehar ett 50-tal patent på reflektorer och system för IR-värmning och torkning. Speciellt intressant är att den reflektorteknik och system som utvecklades åren 1965 – 1970 fortfarande idag, över 45 år senare, kommer till användning.

Hans Erik arbetar idag med nya uppfinningar.

Ralf Larson – Styrelseledamot

Innovatör, uppfinnare, ingenjör, visionär och entreprenör, sedan 1970. Ralf har startat ett tiotal High-tech företag baserat på egna patent inom varierande branscher, varav 2 har introducerats på börsen i Stockholm, med flera miljarder i börsvärde.

Ralf har bla. grundat Arcam som GE i september 2016 la ett bud på 6 miljarder kronor.

Mattias Hermansson – Styrelseledamot

Senior Produktchef på Villeroy & Boch Gustavsberg, en av Europas ledande tillverkare av kompletta badrum.

I rollen ligger ansvaret för produktutveckling med det övergripande målet att skapa smartare badrum för alla. Ett av det viktigaste ledorden i arbetet är hållbar innovation, vilket lett till ökade erfarenheter och kunskap i samarbetet med såväl interna som externa innovatörer.